måndag 15 augusti 2011

Sommaren är förvisso kort.....

........men intensiv!

Ett par, tre månader fyllda av musik och sång och partajande, i goda vänners lag! 
Så gott som daglig samvaro med guldlockiga fyraåringen och hennes bröder har det också varit. 
Barnen har bokstavligen legat i blöt sen mitten av juni.
Trots det fötter med elefanthud, ty dom har gått barfota, sen maj. 
Solblekt hår och chokladbrun hy fulländar bilden av glada, friska sommarlovsungar!
Nu stundar sköna höstdagar med svamp och lingon, som ska hämtas ur skogen.
Tidigt i min barndom, gjorde min farmor mig medveten om något, som många tar för givet.
Allemansrätten!
Min farmor, född, uppvuxen och boende i koldistriktet i norra Tyskland, visste att uppskatta denna ovärderliga "rätt".
I början av femtiotalet besökte jag henne. Jag minns koldammet som täckte allt och farmors ständiga kamp att hålla rent. Överallt skyltar med texten Privat eller Förbjudet. Inte ens en grön park fanns att njuta av.
Så, goda medborgare, vi måste se till att vi får behålla allemansrätten!
Om inte annat, så för våra barnbarns skull. 
Dom ska väl också kunna få elefanthud under sina fötter och kunna ligga i blöt en hel sommar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar