lördag 9 april 2011

Tänk att man kan hamna.........

............i ett beroende, vid så pass hög ålder, som min! 
Beroendet har ett namn; Amigurumi. 
Det är japanska och betyder virkade eller stickade och stoppade leksaker.
Två av mina lärare, i  folkskolan (som det hette för sextio år sen), övertygade mig om, att jag aldrig någonsin skulle kunna lära mig matematik eller, att handarbeta. 
Den ene berättade för mig att jag var för dum i huvudet.
Den andra, slöjdlärarinnan, använde mig som avskräckande exempel. 
Hon placerade mig vid katedern, framför mina klasskamrater.
Där tvingades jag sitta och visa upp min oduglighet i sömnad.
Sen hampade det sig så, att jag i hela mitt yrkesverksamma liv, 
inte gjorde annat än räknade. I fyrtio år!
Och nu virkar jag så det ryker!
Tänk så fel en del människor kan ha!
Och guldlockiga fyraåringen ääääääälskar farmors alster!








3 kommentarer:

  1. Hej hej kära vän,

    Vi älska dig också Kajsa!!!!

    kram Viksjöbo

    SvaraRadera
  2. Tack rara ni för ord som värmer!!
    Vi ses snart igen. Sommaren är ju inte så långt borta nu.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Usch! Såna lärare fanns det också för 15 år sedan tyvärr, men man kan ju hoppas att det är annorlunda nu. :P

    SvaraRadera